Cup Stockholm på filt 16 juni

Årets Cup Stockholm gjorde sitt fjärde stopp på Sundbybergs Bangolfs filtanläggning den gångna helgen. Det tävlades i tre olika klasser baserat på handicap, i tre varv, och totalt hade vi 55 startande denna soliga söndag. Sundbybergs Bangolfklubb hade, kanske inte helt oväntat, spelare på prispallen i alla klasser.

Klass A

Tävlingen i klass A var väldigt jämn och det skilde till slut bara ett slag mellan varje spelare på prispallen. Sundbybergs BGK tog hand om två av dessa genom Stefan Borg, som vann med 85 slag totalt, och Anders Jakobsson på tredje plats. På andra plats var Patrik Eliasson från Tyresö BGK. Stefan var även bäst i tävlingen över alla klasser.

Cup Stockholm prispall klass A
Pristagarna i klass A fr.v.: Patrik Eliasson, Stefan Borg och Anders Jakobsson

Klass B

B-klassen vanns överlägset av Joel Karlsson från Tantogårdens BGK med totalt 87 slag. Det var också tävlingens tredje bästa totalresultat. Segermarginalen blev till slut 12 slag till Rasmus Vallin från Uppsala BGK på andra och Eric Fandén från Sundbybergs BGK på tredje plats, som avgjorde ordningen på pallen i en sudden death.

Bland pristagarna var det även Moshe Arad från Tantogårdens BGK och Roger Blomqvist från Sundbybergs BGK.

Cup Stockholm prispall klass B
Pristagarna i klass B fr.v.: Rasmus Vallin, Joel Karlsson, Eric Fandén, Moshe Arad och Roger Blomqvist

Klass C

I C-klassen hade Richard Widner från Tyresö BGK hade ett slags ledning efter de två första, men Linus Armandsson från Norrtälje BGK lyckades köra om honom på finalvarvet. Han hamnade på 100 slag totalt och vinstmarginalen blev fyra slag.

Mikael Richtnér spurtade från sjundeplatsen till tredje genom ett avslutande 33-varv. Även Åke Nilsson från Akalla Kanaan 98 BGK fick pris i denna klass.

Cup Stockholm prispall klass C
Pristagarna i klass C fr.v.: Richard Widner, Linus Armandsson, Mikael Richtnér och Åke Nilsson

Extrapriser

Det delades ut även extrapriser för tävlingens bästa resultat totalt (Stefan Borg, 85), bästa varv (Patrik Eliasson, 24) och flest spik i rad (Martin Lönnroth från Norrtälje BGK samt Stefan och Eric från Sundbybergs BGK, 7 stycken).

Se alla resultat från tävlingen här. Cup Stockholm drar vidare till Tantogårdens betongbana där det tävlas nästa gång den 4:e augusti. Tack till alla som var med!