Sebastian vann i första Top-12

Inomhussäsongen är i gång i Eskilstuna och förra helgen var det dags för första tävlingen i vinterns Top-12 på eternit, som består av tre deltävlingar och en final. C-klassen vanns av Sebastian Koponen från Sundbybergs BGK.

Både Top-12 på eternit, eller europabanor (EB), och Top-10 på filt är återkommande tävlingar varje inomhussäsong i Eskilstuna. Målet är att efter alla deltävlingar vara bland de 12 respektive 10 bästa för att komma till en final där alla möter alla.

Intresset för den första deltävlingen i Top-12 var rekordstort och hela 120 spelare från Malmö i söder i Umeå i norr var på plats. Deltagarna var uppdelade i fyra klasser baserad på handicap, samt ungdomar.

Första vinsten på EB

För Sebastian var detta första gången på underlaget sedan 2009, men det gick bra ändå. Resultatraden 22-23-21 och totalt 66 slag räckte till vinst i C-klassen och en delad sjundeplats på raka listan bland alla deltagare.

På andraplatsen var Johan Eklund från Umeå BGK på 68 slag och på tredje junioren Linus Armandsson, som precis bytt klubb från Norrtälje BGK till Uppsala BGK. Han slutade på 69 slag totalt.

Munktell EB 241013
Europabanan på MunktellArenan i Eskilstuna.

Prisplats i debuten

Andreas Eliasson, som precis bytte klubb från Akalla Kanaan 98 BGK till Sundbybergs BGK, tog en prisplats i debuten för klubben. Han hamnade på 69 slag totalt, som räckte till en delad tredjeplats i B-klassen.

Han fick dock ge sig i en tremanna sudden death mot Peter Lindqvist från Djulö BGK och Tim Gustafsson från Örebro BGK, som blev trea respektive fyra. Femtepriset alltså till Andreas.

A-klassen vanns av suveräna Robin Andersson från Örebro BGK med tre varv på 19 slag och alltså 57 slag totalt. Han fick också extrapriset för tävlingens bästa resultat totalt sett.

Se alla resultat från denna tävling här. Näst på tur är första deltävlingen i Top-10 på filt den 27 oktober.