Sundbybergs Bangolfklubb-logga

Kevin puttade hem en kvarts miljon

Scandinavian Putt Masters 2024 är en puttningstävling som spelats på Bro Hof Slott Golf Club i sommar. Sedan i maj har både amatör- och professionella golfspelare kunnat kvala in till en final genom att spela på en fördefinierad 18-håls bana, där varje hål har olika svårighetsgrader och avstånd.

Finalen gick av stapeln lördagen den 24 augusti och alla som hade kvalificerat sig dit tävlade om endast ett pris, nämligen 250 000 kronor till vinnaren. Den som puttade hem hela summan är Kevin Sundström från Sundbybergs BGK.

"Nervositeten i slutet gjorde mig bättre"

Grattis, Kevin! Berätta om finalen - var du nervös?

- Tack, jag är såklart oerhört nöjd och stolt över att stå högst upp på resultatlistan när den sista putten var slagen. Finalen bestod av två varv följt av ett tredje varv för de som klarade kvalgränsen. De två första varven sköt jag 39 respektive 37 och var då bara ett slag ifrån ledaren när jag skulle gå ut på det sista varvet.

En bra bit in på det sista varvet tappade jag ytterligare slag och vid ett tillfälle var jag hela tre slag efter. Men sedan vände det, jag kom ikapp och förbi och ledde tillslut med ett slag inför det sista hålet. Jag spelade ut först på det sista hålet, satte den och där var det spiken i kistan.

Jag skulle nog säga att jag var nervös under hela varvet, men bara på den nivån att jag kunde hantera det på rätt sätt. Jag tror till och med att nervositeten i slutet gjorde mig bättre och gav mig ett annat fokus.

Vad står näst på tur för dig i tävlingsväg?

- Nästa tävling bär det av till Sundsvall BGK för att spela SAGM. Man skulle kunna säga att det är som SM på MOS (Minigolf Open Standard). Tävlingen spelas 31/8-1/9. Sedan blir det årsfinal på City Golf Tour den 14-15/9 på Uppsala BGK där vinnaren kammar hem 80 000kr.

Läs mer om Scandinavian Putt Masters här.

Scandinavian Putt Masters 2024 Kevin
Vinnaren av Scandinavian Putt Masters 2024 Kevin Sundström från Sundbybergs BGK.

Kontakta oss

Kontakta oss genom att fylla i formuläret nedan. Vi återkommer till dig inom kort!